search
Log In
16 votes
104 views
i) Bagi projek design n built siapakah yang perlu menulis buku harian tapak? adakah JKR ataupun perunding?
in Technical & Contract Admin 340 points 2 3 5

3 Answers

5 votes
Pegawai Tapak Bina JKR perlu ditugaskan untuk mengisi / menulis buku harian tersebut.
23,880 points 32 80 152
8 votes
Untuk projek reka dan bina, buku harian tapak perlu dilengkapkan oleh kontraktor/perunding. Peranan JKR dalam projek Reka dan bina adalah lebih kepada aspek pemantauan dan penyelarasan bukan pengawasan.
350 points 1 2
10 votes
Secara teori pegawai JKR tidak perlu berada di tapak untuk projek D&B. Tanggungjawab JKR adalah memastikan pematuhan sistem kualiti di tapak dilaksanakan oleh pihak kontraktor dengan membuat audit secara berkala. Buku harian tapak perlu di isi oleh wakil kontraktor.
50,680 points 25 104 239
...