search
Log In
17 votes
65 views
JKR telah wujud lebih dari seratus tahun. Tentu banyak nostalgia,peralatan kerja, bahan-bahan yang boleh menjadi sejarah kepada Generasi akan datang atau sebagai tempat kunjungan dan pembelajaran berbagai pihak. Elok rasanya benda-benda yang tersadai di worksyop, replika-replika yang berada di merata tempat dan cawangan dikumpulkan disatu tempat yang senang dikunjungi dan diambil pengajaran.
in Assets & Facilities Management 690 points 3 4 10

3 Answers

3 votes

Saya sangat menyokong cadangan ini sebagai salah satu usaha dalam menaikkan imej JKR. Saya yakin JKR mempunyai banyak bahan bersejarah dari seawal penubuhan pada tahun 1872 dan JKR telah berusia 145 tahun. Lokasi Muzium JKR yang paling sesuai diwujudkan adalah di Menara Kerja Raya (Blok G), Jabatan Kerja Raya Malaysia, Kuala Lumpur.

Bahan-bahan yang boleh dipamerkan adalah seperti gambar-gambar pejabat JKR lama, kelengkapan jentera lama, pakaian seragam JKR, gambar-gambar semasa pembinaan projek yang dilaksanakan oleh JKR, tragedi-tragedi yang menimpa pegawai-pegawai JKR seperti Pembinaan Lebuhraya Timur Barat pada tahun 1967. Selain itu,ia boleh mempamerkan peranan JKR dalam operasi bencana sehingga ke hari ini.

Malah, Muzium JKR ini boleh dianggap seakan-akan tugu memperingati pengorbanan, peranan dan kejayaan yang dilakukan oleh JKR sama ada semasa negara sedang aman atau ketika darurat. 

Diharap cadangan ini dapat dinilai di peringkat pengurusan atasan JKR supaya impian mengwujudkan Muzium JKR menjadi kenyataan.

18,050 points 26 67 123
edited by
3 votes
Saya amat bersetuju Muzium JKR diwujudkan kerana polis dan tentera pun  dah ada muzium. Muzium ini amat penting untuk menempatkan semua dokumen dan artifak serta peralatan yang berkaitan dengan JKR. Contoh yang saya hadapi sekarang ialah tiada siapa yang dapat memberitahu bilakah tarikh sebenar KM0 dipasang dan ditempatkan di hadapan Pejabat Pos Johor Bahru, Kuala Lipis, Klang dan yang lain. Ini semua akan dapat diselesaikan jika JKR mempunyai muzium. Saya cadang muzium JKR dibina diatas bukit berdekatan kantin lama disebelah Blok G Ibu Pejabat JKR. Semuga impian ini  menjadi kenyataan walau pun sudah lebih 140 tahun JKR ditubuhkan.
1,730 points 3 6 20
2 votes
Bangunan parlimen lama di atas bukit boleh dijadikan muzium JKR
6,450 points 14 36 93
...