search
Log In
10 votes
42 views

Apakah Projek Jalan harus juga disediakan rangkaian informasi sistem seperti Building Information Modeling (BIM) dengan output persembahan yang berbentuk 3D demi menyenangkan proses pembinaan, penyerahan dan penyenggaraan secara total dan lebih cost effective dengan berasaskan kepada data-data aset dan fasilti penting jalan seperti berikut yang sudah menjadi sebahagian daripada kandungan kontrak?

Contoh data-data infrastruktur penting:

  1. Survey and topography data of the entire original landscape profile.
  2. Road alignment and finished level of the entire road network.
  3. Slope profile and formation of berm, toe drains with finished level according to the design terrain.
  4. Location, carriage width, total span length of the bridge and viaduct with its alignment, profile and finished level.
  5. Culvert location with the stream alignment and flow direction.
  6. River, channel and stream alignment and direction of flow.
  7. Existing and newly proposed services location and alignment.
in Bridge 49,050 points 106 197 356

2 Answers

3 votes
Ya. Sudah sepatutnya projek infrastruktur seperti jalan raya mengaplikasikan BIM seperti yang sedang dilaksanakan untuk projek-projek bangunan. Perisian sudah tidak jadi masalah kerana sudah banyak pembekal menyediakannya.
35,410 points 16 58 150
3 votes

Pelaksanaan Pan Borneo Highway Sarawak menggunakan kaedah HIM (Highway Information Modelling) yang merangkumi BIM dan GIS. Maklumat lanjut boleh dirujuk melalui kertas kerja Seminar Pengurusan Projek 2017BIM Implementation In Organisation And Project Case Study oleh En. Mohd Rizal Mohd Rosly, BIM Asia.

Perbincangan berkaitan: Boleh kah BIM digunakan dlm rekabentuk jalan?

51,700 points 33 88 182
...