search
Log In
11 votes
31 views
in Human Resource Management 1,170 points 3 9 12
0
Cadangan yang baik. Namun adakah kelajuan internet pejabat mencukupi untuk membuat Video Conference agar boleh digunakan tanpa tersangkut2?

2 Answers

3 votes
Video confering ini telah lama diamalkan di sektor swasta. Yang mungkin jadi penghalangnya di JKR ialah kos operasi yang akan meningkat jika video confering ini dilaksanakan secara meluas di seluruh negara. Mungkin pada peringkat pertama hanya projek yang melaksanakan Value Management diwajibkan mengadakan video confering dan jika berjaya ianya boleh diikuti oleh projek-projek yang lain pulak.
1,710 points 3 6 20
0
Mungkin pihak berkenaan boleh ambil satu contoh mesyuarat yg perlu dihadiri semua negeri termasuk Labuan utk dibuat perbandingan kos. Ini tidak termasuk masa yg terpaksa dikorbankan dalam perjalanan dan keletihan bila balik ke pejabat. Lebih banyak masa ada di pejabat maka lebih banyak kerja dapat diselesaikan.
2 votes
Untuk pengetahuan, ada beberapa JKR Negeri dan cawangan yang mempunyai kemudahan sidang video dan ada beberapa mesyuarat antara Pengarah JKR Negeri dengan Pengurusan Atasan JKR Ibu Pejabat yang mengunakan kemudahan ini.

Semasa saya berkhidmat di Bahagian Korporat JKR Negeri Sembilan pada tahun 2014, saya selalu membantu urusetia  VC (video Conference) dalam menyiapkan peralatan beberapa telesidang/mesyuarat.

Antara mesyuarat yang saya terlibat ialah :

1. Mesyuarat projek sakit yang dipengerusikan oleh KPKR

2. Mesyuarat Penyelenggaraan Jalan yang dipengerusikan oleh Dato Lah..

3. Mesyuarat perbincangan anugerah APC 2014 dan beberapa mesyuarat yang lain.

Pengunaan VC pada pandangan saya adalah amat cepat dan berkesan namun pejabat berkenaan perlulah mempunyai sambungan internet yang berkeupayaan tinggi dan perlu dipastikan mengunakan talian yang selamat. (Secure Line).

kalau tidak silap saya, kebanyakan ibu pejabat JKR Negeri telah dibekalkan dengan sistem ini tetapi berkemungkinan kekangan talian yang bersesuaian menjadi halangan untuk pengunaan yang lebih komprehensif selain berkemungkinan ramai pengguna lebih mengemari mesyuarat secara konvesional bagi mengeratkan perhubungan rakan sekerja..
34,630 points 18 61 148
...