search
Log In
13 votes
46 views
in Pavement 3,580 points 11 33 40

2 Answers

4 votes

Cadangan kerja seperti ini umpama hendak memasang jubin pada dinding. Bagi kerja penurapan jalan, tidak perlu dikasarkan permukaan jalan sedia ada itu. Memadai dengan sembur tack coat menggunakan rapid-setting cationic bitumen emulsion grade RS-1K pada kadar semburan 0.25 - 0.55 litre/sq.m. Bahan tack coat itu hendaklah disembur dengan sekata pada permukaan yang bersih dan kering. Biarkan ia kering sebelum bahan turapan dihampar.        
 

15,950 points 4 30 81
1 vote
Permukaan jalan sedia ada perlu dikasarkan (scarify) apabila lapisan yang berlainan jenis dihamparkan ke atas lapisan turapan tersebut seperti lapisan subgred hingga roadbase (kerja naik aras). Jika lapisan turapan yang diturap hanya perlu spray tack coat sebagaimana yang dinyatakan oleh En Hizam.
840 points 2 4 9
...