search
Log In
9 votes
55 views
Adakah pemasangan IBS mesra dengan pemasangan Nsc elektrik terutamanya di tapak bina?

Melalui beberapa projek, didapati terdapat penemuan dimana pemasangan IBS tidak mengambil kira pemasangan conduit elektrik di tapak. Contohnya, pemasangan conduit yang dibuat di kilang precast menghadapi masalah dari segi alignment setelah panel ibs dipasang di tapak..

Hal ini menyebabkan conduit tidak bersambung di antara panel IBS yang menyebabkan masalah pendawaian nanti.. Sekiranya terdapat masalah seperti ini, pemasangan conduit terpaksa dibuat secara surface yang dilihat kurang cantik.


Terdapat juga kes dimana pemasangan column IBS yang terbalik antara internal dengan external.. Hal ini menyebabkan trunking untuk Copper tape tidak selari..

Apakah cadangan dan cara untuk mengatasi masalah ini timbul untuk projek-projek akan datang..
in Structure 25,440 points 38 98 191
edited by

2 Answers

3 votes
Pembinaan secara IBS baik secara konkrit pasang siap, blockwork, kerangka keluli ataupun kerangka kayu perlukan koordinasi yang baik dari semua pihak dan ianya bermula dari peringkat rekabentuk lagi. Perkara ini perlu dititik beratkan bagi memastikan kesemua sistem M&E telah diambil kira di dalam penyediaan komponen IBS bagi memastikan lauan yang dicadangkan adalah bertepatan dengan kehendak keperluan sistem IBS yang digunakan.

Pembuatan komponen di kilang sepatutnya mempunyai toleransi yang kecil dan seharusnya dapat dikawal dengan baik. Sekiranya mutu kerja di kilang adalah sama teruk dengan pembuatan di tapak, ianya bukan lagi IBS dan seharusnya komponen tersebut harus ditolak oleh SO.
50,150 points 24 102 239
0
Setuju. Semasa peringkat rekabentuk lagi keperluan M&E perlulah diselaraskan bersama pihak arkitek dan struktur.
0

Terima kasih atas perkongsian, Tn 

4 votes
mesra ...jika dirancang dan dikoordinasi dengan baik
4,430 points 3 15 54
...