search
Log In
17 votes
131 views
Bagaimanakah langkah yang berkesan untuk mengatasi masalah litar pintas di rumah kediaman?
in Fixed Asset (Tak Alih) 11,340 points 7 11 17

4 Answers

5 votes
Selalu check kotak Fius
5,730 points 4 18 57
7 votes
litar pintas selalu nya berlaku akibat daripada kerosakan kabel pendawaian elektrik,untuk mengatasi masalah tersebut ialah dengan melakukan pemeriksaan terhadap pendawaian elektrik dengan melakukan pengujian penebatan bg setiap pendawaian yang berusia 5-10 tahun keatas..
420 points 1 4 7
2 votes
RCCB hendaklah diuji dengan menekan punat ujian setiap bulan. Pemutus litar hendaklah diperiksa dan diuji secara berkala oleh orang kompeten. Extension switch socket outlet (sso) hendaklah digunapakai yang terdapat stiker ST-SIRIM.

Banyak kejadian litar pintas berlaku disebabkan oleh peralatan elektrik dan extension sso yang dibeli tidak mendapat kelulusan Suruhanjaya Tenaga (tiada stiker ST-SIRIM). Kotak pemutus litar (consumer unit) yang berbunyi aneh, berbau hangit dan panas juga menjadi salah satu punca rumah kediaman terbakar disebabkan oleh litar pintas
13,490 points 11 29 106
1 vote

 Langkah yang paling berkesan untuk mengatasi masalah litar pintas di rumah kediaman ataupun bangunan adalah :

1. Mengelakkan kehadiran serangga seperti anai - anai, cicak, semut serta haiwan lain seperti tikus dan lain - lain daripada mengganggu ataupun memasuki pepasangan elektrik di dalam distribution board, suis, lampu, di dalam paip elektrik, pendawaian di atas siling. 

1.1 Pepasangan elektrik yang mengikut spesifikasi paling terbaik di dunia sekalipun akan menjadi masalah pada pengguna sekiranya ruang - ruang kecil ataupun lubang-lubang kecil pada pepasangan elektrik tidak ditutup sebaiknya.

2. Sekiranya pepasangan elektrik tersebut menggunakan trunking, masalah yang paling kerap terjadi adalah pada skru untuk menutup penutup trunking tersebut. Sekiranya pekerja tidak teliti untuk memasang skru sewaktu menutup penutup trunking, skru tersebut akan terkena kabel dan akan merosakkan penebat kabel. Sekiranya skru tersebut tertembus secara terus pada pengalir, pastinya kerja-kerja mencari kerosakan akan lebih mudah kerana RCCB ataupun MCB akan trip dengan cepat, tetapi yang menjadi masalah besar ialah sekiranya skru tersebut hanya menembusi penebat kabel 50% ataupun 90% (Contoh), pengguna pada awalnya memang tidak menghadapi masalah litar pintas, tetapi hanya akan trip apabila beban pada litar tersebut digunakan secara lama atau load yang tinggi. Apabila kabel panas serta mengambil waktu yang lama barulah skru tersebut akan menyentuh pengalir kabel.

2.1 Apa yang saya nampak, design pada trunking sedia ada hanya mengharapkan pendawai mengalaskan kayu atau sepotong pvc paip di kawasan lubang skru penutup trunking. Dari situ kita boleh nampak, belum tentu semua pendawai begitu teliti menambah pengalas tersebut serta tak mungkin penyelia projek larat untuk memastikan setiap lubang pada trunking dialas di bahagian dalamnya. Disini perlunya engineering control method, iaitu design trunking itu sendiri perlu ditambah baik sedikit sahaja lagi iaitu laluan skru yang dipasang mempunyai penghadangnya sendiri. Saya sendiri telah banyak kali menyelesaikan masalah RCCB atau ELR trip dalam jangka masa lama seperti sehari sekali dua trip, ataupun seminggu 2 atau 3 kali trip berpunca daripada masalah pada skru tersebut. Pepasangan elektrik yang masih baru pun tidak terkecuali.

3. Berpunca dari dapur rumah. 1 point S/S/0 13A itulah yang digunakan untuk water heater, washing machine, oven electric, dapur masak elektrik, rice cooker dengan hanya menambah extension plug. Akhirnya, kabel sedia ada untuk circuit S/S/O 13A tersebut penebatnya akan lemah dan menungu masa untuk touching antara L-N / L-E / N-E.

4. Mempunyai bajet untuk memasang aircond, tetapi tidak menyediakan juga bajet untuk membuat pendawaian khas bagi point aircond tersebut. Hanya mengambil jalan mudah iaitu tapping point daripada S/S/O 13A sedia ada yang berdekatan.

630 points 1 1 11
edited by
1

Terima kasih Tn @FAIZ MAT SHARIFF atas perkongsian yes

...