search
Log In
9 votes
83 views
Antara interaksi dengan pelanggan dan beberapa agensi pusat agak kerap ditimbulkan perasaan tidak puas hati oleh agensi bukan JKR bahawa projek yang dikendalikan oleh JKR tidak mencapai kepuasan yang diharapkan oleh pihak yang berkepentingan (stakeholder) yang lain.
in Stakeholders Management 42,830 points 28 107 208

4 Answers

6 votes
 
Best answer

1. Dengan mengadakan awareness program melalui roadshow yang menunjukkan projek-projek yang JKR berjaya laksanakan.

2. Dengan menerbitkan Coffee Table Book yang meng'highlight'kan projek-projek yang direkabentuk dan dilaksanakan sepenuhnya oleh JKR. 

3. Sentiasa mengadakan komunikasi berterusan dan menjalinkan hubungan baik dan mesra dengan semua Jabatan Pelanggan supaya mereka akan sentiasa memberi sokongan terhadap JKR dan menghormati pandangan dan nasihat JKR.

We must always be seen to be taking action on their concerns and we must act immediately on their concerns.

We must always make them feel like they are our no. 1 priority, and be available to have discussions with them concerning projects, even if to just spare a few minutes listening to their concerns. No one likes to be ignored and it's a great feeling when someone takes time to listen and show concern.

Sesi Jalinan Mesra yang baharu diperkenalkan oleh Pengurusan Atasan adalah salah satu inisiatif bagus yang boleh digunakan untuk mempromosikan JKR sebagai Pusat Kecemerlangan Pengurusan Projek by listening to the Client Department's concerns and taking action upon their grouses immediately.

10,740 points 10 42 73
selected by
6 votes
Kini pengaruh media elektronik dan sosial seperti facebook memainkan peranan yang sangat besar dalam mempengaruhi minda rakyat di serata negara termasuk Malaysia. Unit komunikasi Korporat CPK harus memainkan peranan penting dalam mempromosikan JKR kearah yang lebih baik. JKR mempunyai ramai kakitangan yang berkebolehan dalam menaikkan nama JKR dimata rakyat Malaysia seperti agensi - agensi lain.
1,290 points 4 8 17
0

Selain media elektronik, personal touch juga penting bila berurusan dengan agensi-agensi kerajaan. Kita berurusan dengan manusia yang mempunyai pelbagai latarbelakang.

3 votes
Kita JKR perlu siapkan lebih banyak projek2 besar & berprestig dengan menepati masa, kos & kualiti tinggi ( kecacatan minima). Contohnya ialah projek Institut Kanser Negara di Putrajaya ( Kos RM 700 j dlm masa 3 tahun)
23,840 points 32 79 152
4 votes

Saya terlibat dengan satu kajian melibatkan pihak pelanggan pada tahun 90'an. Pada hemat saya penemuan kajian tersebut masih valid lagi sehingga ke hari ini. Salah satu faktor utama yang suarakan oleh pelanggan yang menyumbang kepada kepuasan mereka adalah komunikasi yang berterusan sepanjang pelaksanaan projek. Ini penting untuk mereka mengetahui kedudukan projek secara berterusan supaya mereka boleh membuat perancangan sumber berkaitan projek seperti kewangan dan kakitangan.

Selain daripada cuba menyiapkan projek mengikut ukuran kejayaan projek yang lazim, kita perlu melihat projek dari perspektif pelanggan yang perlu berurusan dengan agensi pusat seperti EPU dan Kem. Kewangan dan membantu mereka dalam hal tersebut.

2,240 points 2 11 23
...