search
Log In
11 votes
49 views
in Project Management 1,290 points 4 8 17

2 Answers

1 vote
 
Best answer
Untuk mengenali pengaruh kontraktor perlu dilihat dahulu latarbelakag serta nama kontraktor yang terlibat. Nama kontraktor tersebut akan dengan sendirinya memperlihatkan pengaruh, kredibiiti, kekuatan dan sokongan kewangan bagi memastikan projek mampu disiapkan mengikut kontrak.
42,830 points 28 107 208
selected by
7 votes
The Contractor hanya dilihat seolah lebih bekuasa daripada JKR bila kita kurang arif dengan peraturan dan prosidur Kerajaan. If we are well versed dengan peraturan Kerajaan and know our rights (hak kita) and the Conditions of Contract, the Contractor tidak akan berani untuk mempermainkan kita. Selalunya the Contractor will take advantage of our ignorance.

Bottom line - kita harus lebih arif dengan semua prosidur Kerajaan dan peraturan kewangan, dan harus lebih berani menegakkan hak kita jika kita yakin kita betul dan Kontraktor sekadar 'testing the waters'  to see how experienced and knowledgeable we are in our field of expertise.

Do not let the Contractor take advantage of us. Knowledge alone is not enough. We need to combine it with experience. With both combined, we can take the Contractor by the horn and make them bow and respect us.

Get support from your colleagues, as a strong support will usually always win the mind game.
10,740 points 10 42 73
...