search
Log In
5 votes
62 views
Adakah terdapat kaedah untuk memastikan material thermoplastic dan glass bead yang digunakan untuk kerja-kerja mengecat garisan jalan adalah berkualiti ?
in Safety Audit 300 points 1 3 6

2 Answers

2 votes
Pastikan ikut spesifikasi sebagaimana dalam Standard Spesifikasi Section 6 kerja-kerja Jalan.

1. Dapatkan pembekal bahan yang berwibawa yang dapat memberi gerenti sekurang-kurangnya 1 tahun.

2. Pastikan glass bit dan reflective elements semasa drop on pada kadar tidak kurang dari 400g/m2.

3. Pastikan ketebalan antara 2 mm - 5 mm.

4. Guna reflectometer untuk semak setiap 250m mencapai bacaaan Reading  minima 300 mcd/mm/lx dalam keadaan kering dan 75 mcd/mm/lx semasa basah.
690 points 3 4 10
1 vote

Sekadar berkongsikan senarai rujukan yang boleh dijadikan sebagai semakan kualiti Glass Beads:-

  1. Bead Size
    • Larger beads have slightly higher retro reflectivity than standard beads.
  2. Refractive Index (RI)
    • Refractive Index of glass beads should be within 1.65 to 1.90.
    • Determine the raw materials used to produce the glass beads.
    • Mohs scale hardness for the glass beads should be greater than 4.
    • The higher the refractive index, the more light is retro reflected.
  3. Clarity
    • Clarity will influence the retro reflective index reading.
    • Good material will produce a high clarity beads.
  4. Roundness
    • Full round beads will give a higher retro reflective reading.
    • Never accept bead of oval or oblong shape beads.
49,050 points 106 197 356
...