search
Log In
6 votes
76 views
Bagaimanakah langkah bagi mengelakkan air bertakung/berkumpul dalam lubang pada Hollow Core semasa pembinaan serta cara memastikan tiada air bertakung/terkumpul dalam lubang tersebut sebelum topping diletak?

Terima kasih
in Structure 1,170 points 3 8 21

3 Answers

6 votes
 
Best answer

Setiap papak HCS yang dibekalkan ke tapak akan ada penutup plastik yang bertindak sebagai penghalang kemasukan air dan juga binatang binatang ketika di storage yard. Penutup plastic ini juga akan bertindak sebagai stopper ketika kerja konkrit utk topping dilaksanakan. Sehubungan dengan itu, pegawai ditapak perlu memastikan penutup plastik ini tidak dibuka. Contoh penutup adalah seperti gambar di bawah.

50,150 points 24 102 239
selected by
5 votes
Hollowcore mmg di datangkan dengan penutup fendi.. so mmg air xdpt masuk.. in case xde blh request pada supplier.
240 points 1 3 4
5 votes

Sekadar memberi pandangan.....

Terdapat dua kaedah untuk mengelakkan air tertakung atau terkumpul dalam ruang Hollow Core:-

  1. Dengan menggunakan light weight infill material sebagai permanent formwork dalam hollow core.
  2. Dengan membekalkan predrilled drainage holes dibahagian bawah hollow core sebagai lubang untuk mengalirkan air yang tertakung.
48,820 points 106 195 351
1

Terima kasih atas perkongsian @TanCK yes

...