search
Log In
10 votes
166 views
Apakah implikasi kepada kontraktor sekiranya NCP tidak ditutup?
in Quality Management 300 points 1 3 5

4 Answers

11 votes
 
Best answer

Sekiranya terdapat kecacatan NCP Borang JKR.PK(P)94-1 belum dibaiki, maka ini perlu diperbetulkan sebelum Sijil Siap Kerja (CPC) akan dikeluarkan.  NCP perlu dtambil tindakan pembetulan dalam tempoh 2 minggu atau mengikut tarikh siap baiki yang dipersetujui.

Implikasi kepada kontraktor

1. Kerja yang melibatkan NCP tidak akan dibayar

2. CPC tidak dapat dikeluarkan seterusnya mengagalkan serahan projek kepada pelanggan.

 

17,260 points 20 43 124
selected by
9 votes
NCP adalah makluman kepada pihak kontraktor bahawa kerja yang dilaksanakan tidak menepati keperluan teknikal yang terkandung di dalam kontrak. Dalam erti kata lain, kerja tersebut tidak dapat disahkan oleh pegawai S.O. dan dianggap masih belum siap. Pihak Kontraktor perlu menjalakan kerja rework ataupun memperbaiki kerja yang telah dilaksanakan dengan kos sendiri.
50,250 points 25 103 239
7 votes
Implikasi kepada kontraktor lebih kepada kelayakan untuk menerima CPC. Andai NCP yang telah dikeluarkan kepada kontraktor tidak ditutup, maka status terhadap skop kerja yang berkaitan adalah masih dalam keadaah tidak sempurna dengan merujukkan kepada kehendak kontrak. Dengan itu sudah pasti SO tidak akan mengeluarkan CPC.

Selagi CPC tidak dikeluarkan maka sudah tentu kontraktor tersebut akan menghadapi kebarangkalian untuk melampaui tempuh sah laku pembinaan. Pada saat itu sudah tentu pihak kontraktor tersebut akan dikenakan LAD andai EOT tidak dibenarkan. Maka adalah wajarnya semua NCP itu ditutup dengan sempurna ikut kehendak kontrak.
49,130 points 107 197 356
4 votes
Actually implikasi sekiranya NCP tidak ditutup bukan sahaja melibatkan kontraktor tetapi juga JKR. Sekiranya projek tersebut terpilih untu diaudit oleh SIRIM dan NCP dilihat tiada sebarang tindakan dan tidak ditutup, ia juga akan memberi kesan kepada Persijilan SIRIM untuk JKR. NCP yang tidak ditutup juga menunjukkan pihak kontraktor tidak memberi komitmen sepenuhnya dan akan memberi kesan kepada Prestasi Kontraktor. Tambahan pulan jika ia melibatkan kefungsian bangunan tersebut.
880 points 7 18
...