search
Log In
3 votes
54 views
Adakah terdapat kritera atau garis panduan yang menentukan sesuatu projek perlu ICE atau tidak bagi projek Reka dan Bina? Atau semua projek Reka dan Bina perlu ICE?
in Structure 700 points 1 9 18

2 Answers

3 votes
Keperluan ICE di dalam projek Reka dan Bina telah termaktub di dalam Needs Statement skop kerja C&S. Pada dasarnya, keperluan ICE ini adalah untuk membantu JKR di dalam kerja penyemakan rekabentuk yang dilaksanakan oleh perunding yang dilantik oleh Kontraktor. Ini adalah untuk memastikan check and balance terlaksana dan tidak ada butiran yang telah tertinggal atau terlepas pandang.

Walaubagaimana pun, sekiranya skop kerja yang terlibat adalah mudah dan tidak kompleks, maka keperluan ICE ini boleh dibatalkan dengan persetujuan HODT.
50,150 points 24 102 239
0
Baik Tuan, terima kasih banyak2x. Dah ambik keputusan untuk tidak ada keperluan ICE disebabkan projek kecik.
2 votes

Sekadar memberi pandangan......

Ada beberapa isu yang mungkin JKR perlu kaji semula:-

  1. Dengan terlantiknya perunding dan ICE dalam projek Reka & Bina, apakah peranan yang sebenar dan sepatutnya dipikul dan dimainkan oleh pihak JKR?
  2. Apakah peranan dan tanggungjawab yang sepatutnya dilaksana dan dimainkan oleh pihak perunding dalam projek Reka & Bina selain merekabentuk ikut keperluan projek?
  3. Sejauh manakah peranan yang harus dipikul oleh pihak ICE dalm projek Reka & Bina?
  4. Andai berlaku kegagalan atau keruntuhan siapakah yang seharusnya memikul kesilapan itu?
48,840 points 106 195 351
0
Di dalam Needs Statement yang disediakan oleh CKAS, peranan dan tanggungjawab ICE yang dilantik telah digariskan dengan lengkap.
...