search
Log In
8 votes
446 views
in Stakeholders Management 4,340 points 8 51 63

2 Answers

2 votes
Firstly, jika aduan tersebut memang benar, JKR sepatutnya segera mengambil tindakan untuk menangani masalah tersebut dengan memastikan setiap lori pembinaan yang keluar tapak pembinaan dicuci bersih agar tidak mengotorkan jalan yang menjadi laluan pembinaan ke tapajk bina, dan masalah bunyi bising di kurangkan ketahap yang bersesuaian (tolerable level).

COMMUNICATION IS A GREAT TOOL. Adakan perjumpaan dengan penduduk untuk menerangkan perlaksanaan projek tersebut. Penduduk sekeliling juga adalah stakeholders to a project because the project can affect them. They can either decide to play their part in making the project a success or making it a failure.

Involving them in the project and making them better understand of what is going on selalunya akan membuatkan penduduk sekeliling lebih memahami keadaan dan selalunya, when you involve the stakeholders (penduduk, in this case), you make them feel like they are a part of the project (sense of ownership), they will be more understanding and tolerant of the situation.

Living them in the dark will only make them angry and angry people will usually complain. A knowledge of what is going on around their area will make them more receptive of the project and will complain less.     

Assure them that whatever damage to existing roads or properties along the routes of the project will be repaired and taken care of once the project is completed. Pastikan there is a provision in the contract untuk memperbaiki kerosakan akibat daripada kerja-kerja pembinaan.
10,740 points 10 42 73
4 votes

perlu kenalpasti dulu punca aduan

1. masalah bising :- 

 

  • jika piling guna kaedah diesel hammer - tukar kepada jack-in piling method
  • jika kenderaan/jentera berat - hadkan masa kerja dari 8 pagi hingga 5 ptg, tetapkan halaju lori dalam tapak bina kepada 40km/j shj
  • jgn benarkan kerja berjalan pada hari cuti melainkan dengan kebenaran

 

2. lori pembinaan kotor :-

  • dalam BQ EPW ada item wash trough, water jet dan water browser truck. sila gunakan item berkenaan mengikut keperluan tapak

 

3. jalan rosak :- tak perlu banyak soal, arahkan kontraktor baiki segera sebelum menjadi punca kemalangan. kalau degil lantik 3rd party utk baiki dan potong duit kontraktor.devil

7,470 points 12 38 62
...