search
Log In
6 votes
50 views

Saya ada membuat pemerhatian mengenai kes jangkitan wabak COVID19 di negara jiran kita Singapore. 

Di Singapore daripada 2,918 kes terkumpul yang dilaporkan setakat hari ini (14 April 2020), 1,348 kes (hampir separuh!) adalah daripada KLUSTER CONSTRUCTION SITE!

Sementara itu, di Malaysia dalam PKP fasa 3, kerajaan melalui MITI mahu melonggarkan PKP kepada sektor industri CONSTRUCTION SITE. Tujuan mungkin mahu membantu kontraktor dan tidak mahu ekonomi terjejas teruk.

Saya terfikir mana lagi penting... KESELAMATAN RAKYAT atau CASH FLOW KONTRAKTOR. 

Apa-apa pun. Good Luck to KKM dalam usaha membendung wabak ini drpd menjadi semakin teruk dan semoga dipermudahkan urusan frontliners..

https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/covid19-coronavirus-singapore-new-cases-clusters-moh-12636840

https://infographics.channelnewsasia.com/covid-19/singapore-map.html?cid=h3_referral_inarticlelinks_24082018_cna

in Miscellaneous 11,780 points 15 40 80

2 Answers

5 votes
Sekadar pendapat saya yang naif..

Saya yakin dengan tindakan yang dibuat dan dilaksanakan oleh pihak Kerajaan Malaysia dalam mengawal serta menangani wabak Covid-19 ini.

Meskipun keadaan di Malaysia boleh dikatakan 'baik' daripada negara-negara yang lain, segala tindakan yang dibuat adalah berdasarkan kepada pendapat, kajian, penilaian, maklumbalas dan sebagainya yang melibatkan kumpulan profesional dari segenap kepakaran.

Ini secara langsung dapat meminimumkan penularan wabak berlaku dalam negara. Seperti yang diwarkan oleh pihak Kerajaan Malaysia mengenai melibatkan kerja kontraktor, saya pasti kontraktor-kontraktor mengambil tindakan yang sebaiknya dalam pematuhan SOP yang dikeluarkan dan saya mengaku akan ada ketidakpatuhan berlaku dan kerjasama semua pihak dalam mengawal penularan ini amat diperlukan.

Kerja ini tidak melibatkan orang perseorangan, ia melibatkan sebuah keluarga.
Harap wabak ini akan pulih secepat mungkin dan kita boleh bersama menghirup udara Malaysia yang segar dan mengambilan semangat yang baru untuk pembangunan negara dan rakyat.

Terima kasih.
14,000 points 4 33 96
2 votes

Berita penularan COVID-19 yang dilaporkan semalam di kawasan pembinaan amat membimbangkan dan perlu diberi perhatian bagi mengelakkan ianya berlaku di tapak bina lain.

https://www.edgeprop.my/content/1677886/ft-minister-27-covid-19-cases-detected-pavilion-embassy-construction-site

Kemaskini:
https://www.nst.com.my/news/nation/2020/05/591210/covid-19-new-cluster-found-construction-site-setia-alam

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/687430/tapak-pembinaan-diarah-tutup-30-hari?fbclid=IwAR2Z0Jx0F9Wql_j3E7phUyazPAamn7FSwvXHpZA6M0izxGsixAjaPLPEKUA

Bagi projek2 kerajaan, pihak SO/PD perlu memastikan semua pihak mematuhi semua langkah yang ditetapkan dalam SOP Sektor Pembinaan tanpa sebarang pengecualian!

7,460 points 5 22 53
edited by
...