search
Log In
29 votes
1,162 views
Mengapa kenaikkan pangkat tahun ini perlu menghadiri temuduga di mana sebelum ini tiada temuduga?
in Human Resource Management 1,350 points 3 5 11

10 Answers

12 votes
 
Best answer
Dahulu ada peperiksaan yang dipanggil PTK1, PTK2 dan PTK seterusnya bagi menilai tahap kecekapan seorang pegawai disamping LNPT. Memandangkan PTK telah dihapuskan oleh PM maka inilah satu-satunya tool bagi menilai KPI atau indikator pegawai bagi menjustifikasikan kenaikan pegawai kepada pangkat yang lebih tinggi di samping LNPT khas yang termasuk juga sokongan ketua jawatan.

Sekiranya tiada temuduga dijalankan maka pihak yang menguruskan kenaikan pangkat akan menghadapi masalah untuk memilih dan melantik pegawai yang sesuai dan layak untuk diberikan kenaikan pangkat dengan ciri-ciri yang diperlukan.
42,780 points 28 107 208
selected by
0

Hopefully panelist tak biased, emotional masa buat keputusan dan MESTIlah natural / berkecuali supaya peluang samarata / adil dan saksama kepada semua pegawai. wink smiley yes

11 votes
Ini bagi mengurangkan keterbergantungan semata-mata  terhadap LNPT bagi kenaikan pangkat.
7,240 points 9 29 47
12 votes
Saya baru menghadiri temuduga semalam, temuduga akan dilaksanakan bagi kenaikan pangkat gred J48 dan ke atas, bertujuan mengurangkan kebergantungan LNPT bagi kenaikan pangkat.

Soalan adalah secara umum seperti dasar kerajaan/jabatan, perintah am, integriti dan perolehan dll. Panel adalah seramai 3 orang (2 JKR, 1 PTD)
4,310 points 6 14 26
edited by
0
Wajarkah temuduga ini diteruskan atau diperluaskan  kepada semua jawatan di dalam JKR?
0
Berapa lama temuduga dan berapa banyak soalan yang ditanya?
0
Temuduga seumpama ini sememangnya wajar diteruskan dan diperkembangkan dengan memberikan markah atau peratus wajaran yang lebih memberangsangkan.
0
Pada pendapat saya temuduga ini wajar diteruskan dan diperluas kepada jawatan-jawatan lain. LNPT dan Seniority adalah sangat subjektif untuk menilai kebolehan pegawai. Sekurang-kurangnya temuduga ini dapat menjadikan proses kenaikan pangkat lebih objektif. perlantikan 3 org panel semasa temuduga juga dapat memastikan integriti panel penemuduga tidak di boleh di pertikaikan..

Walaubagaimanapun, secara peribadi, program penilaian secara PTK masih menjadi pilihan saya kerana ianya memberi penilaian yang lebih tepat berkenaan kebolehan, character, kemahiran pegawai berkenaan.

Terima kasih
0
Temuduga selama 30 minit dan terdapat lebih kurang 5 soalan termasuk pengenalan diri.
0

temuduga selama 30 minit & 5 soalan dapat & layak untuk mengetahui kesahihan sama ada LPNT sesorang itu telah tidak dibuat dengan subjektif....???

 

5 votes
Berkemungkinan kerana faktor ketiadaan PTK. Just my opinion.Thanks.
22,410 points 22 83 142
7 votes
Temuduga juga dapat mewajarkan markah yang diberikan dalam Laporan Nilaian Prestasi Tahunan sekiranya terdapat sebarang keraguan oleh pihak panel. Akhir-akhir ini telah timbul juga masalah kepada pihak pengurusan beberapa kementerian yang perlu menjawab atas beberapa isu yang timbul kerana berlaku beberapa kes yang melibatkan masalah disiplin dan ketidakhadiran bekerja beberapa lama pegawai tetapi telah diberikan kenaikan pangkat.
42,780 points 28 107 208
10 votes
Pada pendapat saya temuduga ini wajar diteruskan dan diperluas kepada jawatan-jawatan lain. LNPT dan Seniority adalah sangat subjektif untuk menilai kebolehan pegawai. Sekurang-kurangnya temuduga ini dapat menjadikan proses kenaikan pangkat lebih objektif. perlantikan 3 org panel semasa temuduga juga dapat memastikan integriti panel penemuduga tidak di boleh di pertikaikan..

Walaubagaimanapun, secara peribadi, program penilaian secara PTK masih menjadi pilihan saya kerana ianya memberi penilaian yang lebih tepat berkenaan kebolehan, character, kemahiran pegawai berkenaan.

Terima kasih
3,040 points 6 13 24
6 votes

Sekiranya kita membicarakan dari segi kewajarannya kita perlu mempertimbangkan juga dari segi masa yang diambil bagi sebegitu ramai penemuduga yang terlibat, kewangan yang dikeluarkan oleh jabatan serta pegawai yang ditemuduga dan waktu kerja biasa yang ditinggalkan kemungkinan ada yang memerlukan keputusan segera yang lebih penting.

Memanglah sekali fikir kita akan menjawab amat wajar tetapi setelah beberapa kali berfikir maka jawapan atau jalan penyelesaian yang lebih wajar adalah diperlukan dengan mencari applikasi yang lebih praktikal lagi berkesan.

42,780 points 28 107 208
6 votes

Kalau temuduga dibuat untuk kenaikan pangkat, maka ianya tidak boleh dibuat sekali sahaja kemudian keluar result si polan dan si polan ini berjaya dalam temuduga dan wajar di berikan kenaikan pangkat.

Sekali temuduga tidak dapat mencerminkan keseluruhan keupayaan nya.

1) Ada orang cakap pandai, tanyalah apa pun semua boleh di jawab, tapi bila suruh buat kerja tak reti.

2) Ada orang yang x banyak cakap, diammmmmm tunduk sahaja. Nak tenung mata pung malu cryingemmmmmmmmmmmm cakkkkkcheeky, tetapi keje tip top first class

3) Ada orang cakap pandai, buat keje pun pandai

4) Ada orang cakap tak pandai, buat keje punggg tak pandai jugokkk

 

Kepada soalan tuan mengapa kenaikan pangkat tahun ini perlu menghadiri  temuduga, sebelum ini tiada temuduga,

jawapan saya ialah...................kerana hendak mencari golongan numbul 3 di atas. Dapat tak dapat itu cerita lain...............

(اللهم يسر و لا تعسر)

cool

 

 

 

14,910 points 12 51 137
5 votes
Amalan temuduga rasanya adalah suatu praktik global, yakni ada faktor positifnya.. Namun yang perlu juga diperjelaskan kepada umum ialah kriteria apa yg dipakai dlm menentukan kelayakan seseorang sebagai calon utk ditemuduga. Kalau hanya dipanggil ialah yg markah LNPTnya sangat tinggi sahaja dgn tujuan temuduga utk penentuan kesahihan markahnya.....sangat disangsikan sama ada tujuan ini boleh tercapai....LNPT dinilai berasaskan prestasi selama 1 tahun.....temuduga selama setengah jam dgn hanya 5-6 soalan boleh tentukan secara objektif prestasi sebenar atau markah sebenar LNPT seseorang.....oh, come on..... Okei....katakanlah saya salah.....katakanlah para penemuduga memang could perform miracles....katakanlah mereka memang tahu markah sebenar LNPT seseorang hanya dgn tanya 5-6 soalan....tidak salah kita semua berfantasi di alam khayal barang sekejap....kalau memang para penemuduga itu magicians......adakah dipanggil juga mereka yg LNPTnya rendah & sangat rendah..???? Kena panggillah sekali & let the magic interviewers correct it out...!! Kalau tidak dipanggil, itu bererti sudah berlaku ketidakadilan.....kezaliman...!!!! Jangan kita nafikan banyak calon yang bagus tetapi markah LNPT mereka rendah kerana tidak pandai ABC (ampu, bodek, cucuk).....lalu mereka jadi kasualti.....
1,900 points 3 13 30
0

yesyesyes

Sesungguhnya pengalaman mengatasi segala


(اللهمّ يسر و لا تعسر)

cool

0
are u sure that experience overrides a plethora of qualifications...??

mana-mana organisasi pun tidak immune drp persoalan ini....

jawapannya..???

Bergantung di sebelah penjuru mana atas pagar yg kita duduk, persoalan ini boleh menjelma menjadi peribadi & emosional.....
0

Sebenarnya apa yang saya maksudkan dengan pengalaman mengatasi segala adalah Pengalaman Tuan Hj dapat mencerahkan segala persoalan yang timbul di J Cop. I hope ini ukan di takrifkan sebagai ABC.

 

Anyway pendapat saya, tidak ada 1 pun sistem yang ada setakat ini dapat memberikan jawapan 100% tepat  coz temuduga ni sendiri very subjektif.

Nevertheless logiknya temuduga ini ialah:-

We are not choosing any element to pick the best

but more of

To eliminate any elements so as not to become the worst.

and those are two different things altogether.

 

Its bad to say that we are the best (bunyi cam bongkak)

but its good to hear that

we hav try our best to root out the worst (thru process of elimination).

Why Do I Have to Interview for an Internal Promotion?

I have been with my company for several years, and I am now up for a promotion. The job description is a perfect fit for my career path, and came from discussions with my supervisor about my career goals and the needs of the company.

Then in a twist I wasn't expecting, the position was posted as a new position. Instead of being promoted directly to it, I was encouraged to apply for it like everyone else. Outside candidates will also be considered, but company policy gives "preference" to internal candidates when all other things are equal. 

My question is two-fold:


1. Is this a normal way of doing things? This job description was tailor-made for me, and it seems odd that the company would go through a full recruitment process with outside candidates and all.

2. Since I am going to be interviewing for this new position, how much of typical interview advice still applies? The hiring manager is my current manager, who already knows all my strengths and shortcomings. He already knows what skills I have and what skills I will be able to learn. He already knows how I fit in with the company culture, how I get along with my co-workers, and how well I understand our business. What advice do you have for a situation like this?

To answer question 1, yes this is normal and what you didn't ask is that it's a big waste of everyone's time and effort. If a company already knows who they want in the position, why on earth do they post it and force people into interviews? This is especially noxious behavior when you consider it from the outside candidate's point of view. These candidates are excited when they get the request for an interview. They have to take a vacation day at work (which has a definite cost to it), they pull out their best interview suits, come to the interview, go through all the stress and worry and general anxiety that goes with job hunting all because someone in management wanted to "go by the rules." A pox on their heads.

Now, to be fair to your managers, it may not be their rules. It may be HR's rules. And we all know, sometimes HR is not so bright when it comes to exceptions. But, HR also has to show that they are an equal opportunity employer they need candidates for their statistics and blah, blah, blah, blame the OFCCP for all our stupid policies.

But, unfortunately (for you) sometimes this is a sign that they aren't 100% sure they want you in the job. Just because it's in your career goals and good for your career path doesn't mean that you're the best person for the job. Your manager may think that you're qualified, but he's not entirely thrilled about you being in the job. He may also find it difficult to give feedback and it's easier to say, "We have to interview outside candidates because HR said so" rather than "you're excellent at project management, but this job also has a strong focus on marketing and that's something you're not so good at. I'm not sure I want to have you in this position when it's critical to the health of the department."

This possibility means that the interview is anything but a formality. You'll be compared to the other candidates and you better shine. Additionally, you may be interviewing with people who don't know you well and don't know your strengths and weaknesses. Don't go into those interviews acting like you are obviously the best candidate, because you may not be. I'm not saying that you shouldn't show confidence, I'm just saying that if you come across as if you feel you deserve the job you may not get it.

It's doubtful that those that know you will ask you questions about your strengths and weaknesses, but they will ask you what your plans are for this job. What will you differently than the previous incumbent? What changes will you make to improve things? They may bring up a specific example where you failed or succeeded and ask what you learned from that. It may feel very much like a regular job interview, or it may feel like a casual conversation. Be careful if it feels like the latter--too many people fail in this case because they forget they are on a job interview.

All in all, you have a strong chance of getting the job, but there is a very real chance that someone else will. You need to prepare and approach this like you would for an external position. Wear your interview suit. Hopefully, all will go well for you.

(اللهمّ يسر و لا تعسر)

cool


 

...