search
Log In
14 votes
268 views
in Human Resource Management 1,560 points 4 10 21

3 Answers

5 votes
 
Best answer

JKR telah mengeluarkan Dasar Penempatan dan Pembangunan Kerjaya bagi memberi peluang dan pendedahan kerja kepada pegawai JKR di mana pegawai akan dipindahkan selepas 3-5 tahun daripada Cawangan/Negeri/Kader.

Melalui dasar ini juga telah memperkenalkan Individu Development Plan (IDP) di mana terdapat 3 bidang utama di JKR iaitu Pengurusan Projek, Profesional Teknikal dan Pengurusan Aset. Pegawai perlu merancang bidang kepakaran (kompetensi) yang beliau berminat bermula daripada awal kemasukan ke JKR.

Perpindahan dan penempatan pegawai JKR akan mengambil kira pengalaman dan kepakaran pegawai. Perancangan IDP secara tidak langsung akan mengikut minat dan kompetensi pegawai.

Walaubagaimanapun IDP memberi kelebihan kepada pegawai baru JKR dalam merancang pembangunan kerjaya pegawai.

terima kasih....

4,310 points 6 14 26
selected by
0
terima kasih atas penjelasan yg diberikan tetapi ia masih tak menjawab soalan yang ditanya. saya juga masih belum nampak hubung kait antara IDP dan proses menempatkan kakitangan. jika prosedur penempatan sedia ada diwujudkan dalam bentuk sistem kualiti dengan langkah-langkah yang jelas, teratur dan sistematik, adalah lebih mudah ia diaudit seterusnya meningkatkan ketelusan Dasar Penempatan dan Pembangunan Kerjaya di mata kakitangan JKR yang juga merupakan stakeholder / customer.

terima kasih.
3 votes
Polisi penempatan ini sangat baik/ relevan untuk memberi semangat/motivasi  kerja yang tinggi  dan tingkatkan prestasi/hasil kerja.
23,840 points 32 79 152
5 votes
There are 2 side of a coin.

Ada baik dan ada juga tak baiknya.

Baiknya ialah sesuatu yg dibuat mengikut kompetensi dan minat memang lah yang the best, akan memberikan hasil terbaik.

Namun perlu juga di ukur dengan post post yang ada. Adakalanya post terhad, sedangkan candidate atau calon calonya ramai.

Ada juga yang nak balik kampung. Kelantanese nak balik klate, Pahangites nak balik pahang, Negritos nak balik nogori, Johorian nak balik johor. maka di carinya kompetensi yg ada di state state. Yg mana mempunyai kompetensi contohnya jalan, jurutera yg berasal dari kelantan, maka akan cuba minta post jurutera jalan di kelantan, jurutera projek highway di KB, manakala yg berasal dari Nogori Sembilan akan pohon jurutera projek di Negeri Sembilan, begitulah seterusnya bagi Negeri negeri lain.

 Kalau ini berlaku kemungkinan ada cawangan yang tak popular perlu ditutup, kerana tidak ada buyers.

Justeru itu it must be a mixture of both. Cawangan ini dengan kompetensi sekian perlu dikembangkan, namun cawangan itu dengan kompetensi itu (walaupun x ramai yg minat) perlu di kembangkan juga.

BDSM lah yang se elok eloknya look at this helicopter view, memikirkan  minat dan kompetensi pegawai pegawai berkenaan and decide mana beliau sepatutnya di tempatkan. It must be two ways of communication.

Penempatan bukan setakat minat dan kompetensi sahaja. Usia, kesihatan, masalaah keluarga, kewangan, faktor pencen perlu di ambil kira juga.

Contoh Ahmad mempunyai kompetensi dalam jambatan dan minat yang mendalam. Beliau memohon untuk menjadi Jurutera Projek Jambatan Dabong Kelantan. Namun post itu mungkin terpaksa di berikan kepada Awe, kerana beliau dah nak pencen, kesihatan x berapa baik, anak isteri beliau berada di kota bahru dan dah terpisah di sebabkan tugasan melebih 20 tahun. Dan beliau pun pernah menjaga projek jambatan cuma mungkin minatnya tak sedalam ahmad.

Thus kelebihan kepada Awe outweighh minat dan kompetensi si ahmad.

Perkara perkara begini perlu dilihat oleh badan yg menjaganya.

Its tough but decision has to be made.
14,930 points 12 52 137
...