search
Log In
11 votes
81 views
Siapakah pihak yang menetapkan tempoh penyiapan projek JKR, dan apakah kaedah penentuan panjang tempoh projek yang dijalankan?
in Project Management 380 points 2 4 8

2 Answers

8 votes

Bagi kaedah penentuan panjang tempoh projek yang dijalankan, tuan boleh turut merujuk kepada Piagam Pelanggan JKR yang sedang berkuatkuasa sebagai panduan.

 https://www.jkr.gov.my/my/page/piagam-pelanggan-0

420 points 1 3 7
5 votes

Sekadar memberi pandangan.....

Ada perbedaan antara terma yang digunakan....

Kebiasaan tempoh penyiapan projek lebih kepada jumlah masa yang diambil oleh seseorang pemborong untuk siapkan kerja ikut kontrak. Ia mungkin akan dicampurkan dengan tempoh EOT yang telah diluluskan.

Manakala bagi pemborong yang dipilih dan dilantik ikut kehendak kontrak ia akan dibekalkan tempoh kontrak projek untuk pemborong tersebut sipakan kerja. Tempoh kontrak projek itu kebiasaannya akan ditentukan oleh HOPT. Andai projek itu dapat disiapkan tanpa EOT, maka tempoh kontrak projek akan jatuh sama dengan tempoh penyiapan projek.

48,840 points 106 195 351
...