search
Log In
4 votes
43 views
Di dalam laporan penilaian teknikal, bagaimanakah % wajaran  ini dipertimbangkan dan diulas.  Boleh beri contoh?

#sayabudakbaharubelajar
in Project Management 17,220 points 20 43 120

2 Answers

3 votes
Peratusan wajaran bagi setiap skop kerja mengikut disiplin pada kebiasaannya ditentukan mengikut peratusan kos perbelanjaan di dalam PDA yang ditentukan oleh pihak QS CKUB mengikut Anggaran Kos Awalan yang dikemukakan oleh HODT masing - masing. Walau bagaimanapun, peratusan wajaran penilaian teknikal ini boleh berubah berdasarkan pertimbangan HODT masing - masing tetapi tidak jauh berbeza dengan peratusan kos di dalam PDA.

Sebagai contoh skop kerja luar bangunan (HODT Sivil) :-

Anggaran Kos dalam PDA : 6% dari kos bangunan

Peratusan wajaran penilaian teknikal : 5%

Peratusan wajaran penilaian teknikal (BIM) : 1%

Jumlah peratusan wajaran : 6%
4,920 points 4 13 42
2

Terima kasih atas perkongsian Ir. Ts. @Nurfitri Zain yes

1
Terima kasih di atas informasi
2 votes
Bergantung kompleksiti projek. contoh projek kesihatan - hospital

biasanya displin elektrikal dan mekanikal menetapkan % wajaran berdasarkan bilangan sistem yang akan dibina. contohnya sekiranya displin mekanikal terdapat 18 sistem. so wajaran juga adalah 18%. begitu juga wajaran untuk displin elektrikal.

Untuk displin Arkitek dan Medical Planner, biasanya % wajaran dalam range 20-35%

Untuk displin Struktur agak sukar ditetapkan berdasar % kos didalam PDA kerana kos bangunan tersebut merangkumi kos arkitek je. sekiranya ditetapkan berdasarkan kos kemungkinan % wajaran struktur ada sama dengan % wajaran Arkitek. Kesanya wajaran keseluruhan akan melebihi 100%.

Oleh itu biasanya displin struktur akan bertolak ansur dengan menetapkan didalam range 8-10% sahaja dan tidak termasuk % BIM.
1,660 points 2 10 25
1

Terima kasih atas perkongsian Tn. @Ahmad Bustaman yes

0
Terima kasih di atas penerangan tersebut. Di samping kos projek bagi setiap disiplin, penentuan ini juga berdasarkan kepada kompleksiti sesuatu projek.
...