search
Log In
7 votes
95 views
Dimanakah rujukan yang menyatakan NCP perlu ditutup dalam masa 14 hari dan apa yang perlu dibuat oleh pihak JKR jika NCP gagal ditutup dalam 14 hari?
in Quality Management 310 points 2 4 7

2 Answers

3 votes
Pada keadaan biasa, tarikh penutupan NCP adalah persetujuan tempoh di antara auditor dan auditee yang perlu di patuhi. Sekiranya telah di persetujui untuk tutup NCP dalam 14 hari, maka seharusnya tempoh tersebut telah di persetujui bersama dan dipatuhi.
3,260 points 4 17 42
1

Terima kasih, Ir @Haslina atas perkongsian yes

3 votes
NCP perlu dijawab/respond oleh auditee dalam tempoh 14 hari dan tidak semestinya ditutup. adakalanya tindakan menutup NCP perlu lebih dari 14 hari, oleh itu tempoh penutupan NCP mesti dipersetujui bersama auditor dan auditee.

NCP yang dikeluarkan mesti dimasukkan dalam NCP Log untuk dipantau sehingga ia ditutup dengan sempurna. Di penghujung projek, SO perlu menyemak log NCP berkenaan dan sekiranya ada NCP yang tidak selesai SO berhak untuk tidak mengeluarkan CPC kepada kontraktor.

penjelasan ini adalah dalam konteks pengurusan projek dan tidak meliputi skop audit dalaman kualiti di JKR.
7,470 points 12 38 62
0
sekiranya NCP tu masih tidak selesai dan disedari sehari sebelum/pada tarikh siap asal/dilanjutkan, apakah saranan tindakan kepada P.P:?..tidak mengeluarkan CPC..akan sebabkan time at large...nak keluarkan CNC..adakah tertibnya dipatuhi?..
...