search
Log In
4 votes
114 views

Salam,
Rekabentuk pemilihan RCCB untuk DB 3 fasa terdapat 2 kaedah.

Contoh : untuk DB 3 fasa (SSO)
A. Menggunakan 1nos RCCB 30mA (TPN) - hanya menggunakan 1 nos RCCB sebagai main 
B. Menggunakan 3nos RCCB 30mA (DP) - menggunakan 3 nos RCCB dan diasingkan kepada 3 litar RYB setiap fasa

Mana yang lebih baik, waktu bila kita menentukan kaedah A atau B, dan apa practice CKE yang digunakan ?

Terima kasih.

in LV (Low Voltage) 410 points 1 4 9
edited by

2 Answers

6 votes
 
Best answer
Tuan,

Kaedah A - Sekiranya ada 1 litar terdapat residual current yang akan menyebabkan trip di RCCB berkenaan akan menggangu keseluruhan DB. semua Trip.. Hanya perlu pasang 1 nos 63A 4P RCCB.

Kaedah B - Sekiranya 1 litar terdapat residual current yang akan menyebabkan trip di RCCB berkenaan tidak akan mengganggu keseluruhan DB. Hanya Fasa yang berkenaan sahaja yg akan trip. perlu pasang 3 Nos 63A DP RCCB untuk setiap fasa.

Untuk makluman tuan, praktik yang digunakan CKE adalah menggunakan kaedah B iaitu menggunakan 63A DP RCCB (30mA) untuk Soket berbanding dengan 63A 4P RCCB (30mA)..
Tapi penggunaan 63A 4P RCCB ini ada jugak digunakan terutama untuk DB Kuarters.
30,310 points 39 104 220
selected by
4 votes
Pemilihan RCCB pole pada DB 3 fasa yang terbaik adalah menggunakan 3 unit RCCB 2 pole iaitu 1 unit RCCB 2 pole bagi setiap fasa (Kaedah B). Kelebihan menggunakan kaedah B tersebut yang paling utamanya seperti yang telah dijawab oleh Tuan Khudri.

Selain daripada itu, ramai yang terlepas pandang kelebihan mengasingkan RCCB 2 pole bagi setiap fasa adalah dapat "Minimizing unwanted tripping due to impact of standing leakage current".

Maksimum limit standing leakage current tidak boleh melebihi 30% daripada nilai residual current sensitivity. Untuk RCCB 30mA (Max limit = 9mA), RCCB 100mA (Max limit = 30mA).

Pengalaman saya pernah memeriksa sebuah DB yang menggunakan RCCB 4P 30mA untuk litar kuasa kerap berlaku tripping. Setelah memeriksa dengan menggunakan leakage clamp meter, didapati standing leakage current daripada penggunaan komputer yang banyak serta lain -lain perkakas elektrik serta elektronik sahaja telah mencapai 17mA.
630 points 1 1 9
edited by
...