search
Log In
4 votes
60 views
Apakah kelebihan dan kekurangan Kabel Fibre Multimode berbanding Single-mode dan kesesuaian bagi pemilihan kabel tersebut?
in ICT 220 points 1 1 7

2 Answers

0 votes
 
Best answer

Antara kelebihan Kabel Multimode Fiber berbanding Singlemode Fiber:

  • Kos Multimode Fiber yang lebih murah berbanding Singlemode Fiber
  • Aksesori seperti Transceiver bagi Multimode Fiber  lebih murah dari Tranceiver Singlemode Fiber
  • Kabel multimode fiber boleh membawa lebih banyak bandwitdh
  • Kabel singlemode lebih laju berbanding singlemode untuk jarak kurang daripada 300m.

Cadangan Pemilihan Kabel

  •  - Dalam Bangunan - Multimode Fiber
  •  - Luar Bangunan - Singlemode Fiber
27,320 points 38 98 203
edited by
0 votes
Setiap jenis kabel fiber mempunyai kelebihan dan kekurangan.

Multimode Fiber

1. Mempunyai kekangan jarak di mana ianya tidak boleh melebihi 250 meter (bergantung kepada bandwidh yang digunakan)

2. Peralatan bagi kabel multimode (Transceiver) lebih murah

3. Tidak boleh menyokong penghantaran data 10GB dan ke atas

Singlemode Fiber

1. Boleh menyokong jarak sehingga 2km tanpa keperluan repeater

2. Peralatan bagi kabel singlemode (Transceiver) lebih mahal

3. Boleh menyokong penghantaran data 10GB dan ke atas
1,250 points 2 7 14
...