search
Log In
13 votes
395 views
Adakah JKR perlu mengajisemula kriteria penilaian tender terutama untuk kritera keupayaan kewangan di mana modal pusingan minima yang ditetapkan hanya 3% daripada harga tender? Sekira perlu revise, apakah % yang patut ditetapkan?
in Contract Administration 6,030 points 11 32 55
edited by
0
Cuba kita semak sebelah So/wakil so.. adakah pihak ini telah menunaikan tangungjawabnya membuat bayaran yang sepatutnya diterima dan cepat dan tidak tertunggak. Ikut pengalaman selalunya nilai sofa beratus2 ribu ringit disimpan .

6 Answers

4 votes
 
Best answer
Should be revised to 5-6 %. Dengan kedudukan kewangan yang lebih kukuh dan pengurusan kontrak yang baik, harap projek2 tak jadi sakit.
23,840 points 32 79 152
selected by
6 votes
First and foremost lets ponder over the 3% modal minima yang ditetapkan sekarang. Its meant for the contractor to start off the project, at least  they have enough money to buy insurances, Bons and other basic prelim items

this 3% was set years back.....since this evaluation packej was introduced.....10 years ago???

A lot of changes have taken place in the industry.....surely there is a need to relook at our evaluation pocess...study the private sector,,consider elements to reduce the risk factor in the choice of the wrong contractor,..interview them,if need be etc...of couse within the present constraints  and procedures ......

Definitely 3% need to be relook....
6,610 points 3 31 57
5 votes

Masaalah kontraktor bukan setakat modal pusingan sahaja.

Ada kontraktor yang modal ada, tetapi terlalu banyak projek di tangan. Napsu beso. Kederat tak sampai.  Projek sendiri dan projek yang di sub. Akibatnya modal pusingan tak cukup.

Maka timbullah fenomena korek lubang tutup lubang. Dapat bayaran sini nak cover hutang kat sana. Dapat bayaran kat sana nak cover hutang kat sinun. Bila nak abisnya?

Worst still kalau projek lain bermasaalah, sub con lari sebab payement tak dapat, kerja tak leh gerak sebab modal pusingan tak cukup dan all  that jazz.

Pas tu satu lagi tebiat kontraktor tu, projek belum abis dah nak tuko kete beso beso, beli rumah jutaan ringgit sebagainya.

 Tunggu lah projek selesai dulu, SOFA dah beres, then baru le piki apa nak beli.

Ada kontraktor yang punyai 2, 3 projek di tangan, tapi hutang rumah dan utang kete pun tak bleh bayo. Cerner nak run projek? Kalau diri sendiri pung tak lepas???

 

(اللهمّ يسر و لا تعسر)

cool


 

14,930 points 12 51 137
4 votes
tuan,

kriteria penilaian tender mmg perlu dikaji semula dari semasa ke semasa kerana ia memberikan impak secara langsung terhadap prestasi projek JKR. kenaikan harga bahan binaan, syarat-syarat bank yang semakin ketat menyumbang kepada perlunya JKR memilih kontraktor yang mempunyai kewangan yang kukuh walaupun kemudahan advance payment ada disediakan.

berkenaan kemampuan modal pusingan minima, saya berpendapat ia sebenarnya bergantung kepada kos serta tempoh projek itu sendiri. dalam penyediaan work program serta S-curve, antara output yang terhasil termasuklah estimate kos yang diperlukan untuk setiap bulan. kos tertinggi yang ditunjukkan pada S-curve itu lah yang perlu dijadikan rujukan sebagai modal pusingan minumum yang diperlukan oleh kontraktor. setelah mengambilkira risiko kelewatan proses bayaran oleh JKR, pemotongan advance payment (jika ada) dan lain-lain faktor, dianggarkan kontraktor perlu boleh beroperasi sekurang-kurangnya untuk 2 bulan tanpa menerima bayaran interim.

jadi, kesimpulan yang boleh dibuat adalah kontraktor perlu mempunyai kekuatan kewangan sekurang-kurangnya 3 kali ganda dari kos tertinggi bulanan yang ditunjukkan pada S-curve. Ini hanyalah pandangan peribadi saya shj, sekiranya kurang tepat harap dapat tunjuk ajar dari otai2.

terima kasih
7,450 points 12 38 62
4 votes
Setuju nilai 3% ini di kaji semula. Nilai 3% ini jika dibuat kajian sememangnya tidak mencukupi utk memulakan projek. Dicadangkan agar nilai ini dinaikkan kepada 7%. Sekurang-kurangnya, bayaran awal oleh main kontraktor kepada sub contractor boleh dibuat ketika menunggu bayaran pertama oleh jabatan. Perlu kita ingat, setiap perniagaan perlukan modal...tq my 2 cents..
220 points 1 1 5
1 vote
Setuju dengan pernyataan projek sakit disebabkan oleh masalah kewangan kontraktor sama ada kurang modal pusingan, lambat dapat bayaran dari sofa, kontraktor salah guna bayaran kemajuan atau tidak pantai mengurus urusan kewangan seperti JKR telah bayar bagi kerja-kerja subkontraktor tertentu tetapi kontraktor tidak buat bayaran kepada subkontraktor tersebut.
42,830 points 28 107 208
...