search
Log In
13 votes
107 views
Bagaimana seorang perekabentuk elektrik menetapkan kriteria dalam memilih kabel yang ekonomik berdasarkan kos kitaran hayat (life cycle costing)?
in Electrical 6,610 points 22 55 80
retagged by

2 Answers

7 votes
Bila kita perekabentuk memilih kabel ,kami berpandukan kepada susutan voltan dan kapasiti arus yang akan dibawa. Jika telah memilih kabel cuprum bersais 2x 25mm2 atau 50mm2 kitaran hayatnya adalah sama sahaja kerana ia berpandukan kepada cara kabel tersebut di pasang.
2,130 points 2 9 20
3 votes
Kriteria dalam pemilihan kabel yang ekonomik perlulah berpandukan standard MS IEC 60364. Saiz kabel tidak perlu overdesign untuk mendapatkan kos yang ekonomik. Saiz kabel juga tidak boleh underdesign kerana ia akan memendekkan jangka hayat kabel tersebut.
12,710 points 11 24 91
...