search
Log In
23 votes
166 views
in Project Management 2,230 points 4 7 15

8 Answers

8 votes
Penentuan skop di peringkat perancangan tidak sempurna. Projek nak cepat on the ground.
7,290 points 15 33 66
5 votes
Ini adalah kerana ketidaktelitian semasa peringkat perancangan projek dan juga semasa proses rekabentuk.
2,780 points 7 13 22
6 votes
Kita selaku perunding teknikal kepada kerajaan wajar membantu pelanggan dalam penyedian brief projek bagi projek-projek yang hendak diserahkan kepada JKR. Dengan bantuan perundingan tersebut, kita akan lebih jelas dari peringkat awal lagi.
2,780 points 7 13 22
6 votes
Kebanyakan pelangan menetukan skop projek berdasarkan 'personal preference'. Dengan itu Pengurus projek dan team member perlu lebih sensitive dan pertingkatankan kemahiran pengurusan stakeholder.
4,610 points 7 18 37
11 votes

Banyak sebabnya terutama sekali semasa peringkat perancangan dan rekabentuk. Diantaranya ialah:

1) Pengurus projek nak cepat siapkan sesuatu perkara tanpa memberi peluang kepada pelanggan atau lain-lain team members untuk memberi pandangan atau memikirkan risiko-risiko projek secara mendalam. Iaitu lain-lain stakeholders just say "oklah boss asal boleh lancarkan projek should be ok. We will tackle the problems as it arises". Kita nak cepat ni..Duit tak belanja lagi..

2) Semasa rekabentuk atau skop preparation kita tak user-centric. Jadi, kebanyakkan decision making were based on past experience or practices. Many designs are based on defaults (standards drawings) without real innovations or changes made to any feedback from users. In effect, most designs are repeating the same mistakes again and again (recycling).

3) We've had a lot of experience with failures and mistakes and complaints from users. There should be somebody who should be documenting, reporting and ask those responsible to updates their design.  We don't have to reinvent the same mistakes again and again.

 

1,310 points 1 2 10
5 votes

Banyak sebabnya terutama sekali semasa peringkat perancangan dan rekabentuk. Diantaranya ialah:

1) Pengurus projek nak cepat siapkan sesuatu perkara tanpa memberi peluang kepada pelanggan atau lain-lain team members untuk memberi pandangan atau memikirkan risiko-risiko projek secara mendalam. Iaitu lain-lain stakeholders just say "oklah boss asal boleh lancarkan projek should be ok. We will tackle the problems as it arises". Kita nak cepat ni..Duit tak belanja lagi..

2) Semasa rekabentuk atau skop preparation kita tak user-centric. Jadi, kebanyakkan decision making were based on past experience or practices. Many designs are based on defaults (standards drawings) without real innovations or changes made to any feedbacks from users. In effect, most designs are repeating the same mistakes again and again (recycling).

3) We've had a lot of experience with failures and mistakes and complaints from users. There should be somebody who should be documenting, reporting and ask those responsibles to updates their design.  We don't have to reinvent the same mistakes again and again.

7 votes

Antara sebab yang dikenalpasti:

Pertukaran person in charge  dalam jabatan pelanggan dan penglibatan end user diperingkat pembinaan sering membawa kepada keperluan baru / terkini dan perubahan kerja.

Rekod 'pengesahan pelanggan' semasa rekabentuk, dianggap remeh dan sering tiada untuk dirujuk semula apabila berlaku perubahan keperluan.

Ketidakcukupan  dalam keperluan rekabentuk atau 'inadequacy in design ' berlaku semasa proses pertukaran/perpindahan/penggantian perekabentuk menyebabkan kekurangan elemen rekabentuk. Set back dari segi masa berlaku tapi tarikh sasaran telah ditetapkan dan tidak boleh diubah, membuat kerja disiapkan dalam keadaan tergesa dan tertekan.

 

1,830 points 1 7 15
6 votes
Di antara perubahan kerja adalah disebabkan oleh percanggahan semasa proses rekabentuk di mana situasi ini dapat dikurangkan melalui pelaksanaan BIM dalam projek. salah satu kebaikan BIM adalah dapat mengesan percanggahan rekabentuk (slash detection) pada peringkat awal (design phase) dan seterusnya mengurangkan perubahan kerja dalam sesebuah projek.
260 points 1 2 7
0
percanggahan rekabentuk (*clash detection....) typing error
...