search
Log In
15 votes
140 views
closed with the note: Answers have been satisfactorily given
in Human Resource Management 22,410 points 22 84 142
closed by

6 Answers

5 votes
 
Best answer
Bagi JCop sepatutnya dapat membantu organisasi dan individu. Semasa kami (Group yang nak portal JCop), I was tinking what kind of benefit can we get. Dulu kita ada Bincang RAKAN yang boleh membincangkan permasalahan kita but now its not there. Therefor JCOP shouhd address this. It's for the organization asa to the individual.
 
For the Organization :
  • Helping build a common language, methods, and models around specific topics
  • Increasing access to expertise across the organization
  • Aiding retention of knowledge when employees leave the organization
  • Acting as a means of developing and maintaining long-term organizational memory
  • Connecting practitioners with a common interest and need who may be co-located
  • Decreasing the learning curve of new employees
  • Responding more rapidly to customer needs and inquiries
  • Building core capabilities and knowledge competence
  • Cross-fertilizing ideas and increasing opportunities for innovation
  • Supporting faster problem solving, both locally and organization-wide.
For the  Invidual
  • Helping individuals do their work
  • Fostering a stable sense of community with other peers and with the organization
  • Helping build individual knowledge and skill
  • Providing challenges and opportunities to contribute.
3,400 points 2 12 26
selected by
6 votes
It do help  the front liners a lot.....there were times we have to make decisions during site meetings ..in discussions with stakeholders..... with consultants and project team members....we need 2nd opinions to come up with the best decision.

It would be more fruitfull if comments come early.....but its easy said than done.!! Apa pun THIS is definitely a good start! Could easily be one of the best products from PROKOM.so far!!!!!!!Congratulations
6,610 points 3 31 57
5 votes
J-CoP dapat memudahkan barisan pelapis JKR untuk mendapatkan maklumat atau pengalaman yang dikongsikan bersama oleh SME. Information discovery juga lebih mudah dengan ruangan "Related question".

Soalan yang kebiasaannya ditanya dan jawapan boleh dirujuk dengan mudah dan interaksi antara SME dan pengguna lebih mudah dan teratur.

Penggunaan reputation point dapat menggalakkan lagi percambahan ilmu baru yang pastinya boleh dikongsi oleh pengguna yang lain.

Jika penggunaan J-CoP dapat dibudayakan ianya dapat dijadikan sebagai cara kerja yang tidak membebankan kerana ianya tidak dipaksa dan dibuat secara sukarela.
9,290 points 17 32 56
4 votes

JCop menyediakan satu platform untuk warga JKR berkongsi ilmu. Satu inisiatif yang dirasakan amat berkesan untuk membawa JKR ke tahap yang lebih tinggi. Kalau dulu ilmu dan pengalaman (tacit knowledge) ada di dalam diri masing-masing, JCop menyediakan ruang untuk tacit knowledge ini dikongsi.

 

 

1,250 points 2 7 14
4 votes
J-cop ini adalah satu medium yang dirasakan terbaik bagi menggantikan medium lain yang ada yang telah ditiadakan kerana ianya dapat membantu mendapatkan jawapan atau ilmu juga pengalaman yang orang lain yang telah berjaya implimenkan  tanpa kita perlu membuat percubaan baru yang tidak tahu berjaya atau tidak.

Ia menjadi lebih mudah kerana boleh ditiaip saja satu perkataan yang menjadi keyword dan kemudian kita akan diberikan jawapan yang kalau tidak tepat pun adalah dikira boleh membantu menyelesaikan cabaran yang dihadapi.
42,830 points 28 108 208
3 votes
JCoP ini umpama Yahoo Answers dimana mereka yang tahu atau arif dalam sesuatu perkara boleh memberikan maklumbalas dan pengalaman agar pengetahuan yang ada dapat dikongsi bersama.

JCoP merupakan satu platform perkongsian ilmu dan pengalaman yang harus diambil peluang oleh semua pegawai dan kakitangan JKR agar JKR akan terus relevan dimasa hadapan.
10,740 points 10 42 73
...