search
Log In
8 votes
128 views
PROKOM developed tools for project management. Mengapa tools ini gagal digunakan sepenuhnya oleh pasukan projek?
in Project Management 10,970 points 9 43 89

3 Answers

3 votes
Mungkin project team masih belum memahami sepenuhnya tools yg ada...bagaimana nak guna, bila nak guna, tujuan penggunaan, basic skill utk menggunakan nya dsb lagi...tools are tools but we need to develop the skill and knowledge to use it...and ofcourse we need to open our mind and emotion to do so.
9,200 points 17 35 86
3 votes
I think PROKOM should  aggresively promote and 'sell'  the TOOLS to the frontliners.....do not stop at Pengarah's level.......go down to the ground and prove that with the application of such TOOLS we can enhance our overall  performances, PM etc..
6,610 points 3 31 57
1 vote
Penggerak kepada sesuatu projek adalah daripada pengurus projek sendiri. Pengurus projek itulah yang sepatutnya memilih cara yang terbaik untuk memastikan projek dilaksanakan dengan sebaiknya dan mencapai objektifnya.

Maka, tools tidak salah di sini.  Mereka yang tidak tahu menggunakan tools itu sebenarnya yang bermasalah.

Sebelum tools digunakan, ilmu pengurusan projek perlu dipelajari, kemudian dipraktikkan dengan menggunakan ilmu, kemahiran / skill dan tools yang ada. Bagaimanapun tools yang sedia ada akan menjadi lebih baik dan lebih efektif sekiranya ia ditambahbaik mengikut kepandaian, pengalaman dan ilmu penggunanya dalam pengurusan  projek.
3,670 points 3 16 43
...